Povinná četba - velká recenze!

By Karolína - 21:46:00

Upřímně řečeno, když se řekne povinná četba, tak se 90% z nás zvedne žaludek a udělá se mdlo. Když jsem v prváku dostala seznam četby, tak jsem to nijak nehrotila. Vlastně ani ve druháku jsem to nehrotila, a tak náhodně jsem vybírala známá díla, která jsem kopírovala z netu. Až ve třeťáku jsem se rozhodla něco přečíst, protože jsem se na to těšila. První bylo Kdo chytá v žitě a druhý Bylo nás pět. A pak o letních prázdninách před čtvrťákem jsem si řekla, že teď končí všechna prdel a měla bych přečíst aspoň 70% knih.

A ačkoliv je to neuvěřitelný, tak jsem přečetla téměř všechno. Nepřečetla jsem jen jednu knížku! A rozhodla se s vámi rozdělit o své názory a pocity právě v týhle velký recenzi plný maturitní četby, kterou jsem vám s láskou abecedně poskládala. Navíc si myslím, že by se to těm z vás, kteří budou maturovat příští nebo přespříští rok, mohlo hodit.

Většinu knih jsem četla na čtečce, ale ,,knižně" jsem četla Šifru mistra Leonarda, Kytici, Velkého Gatsbyho, Ostře sledované vlaky, Romeo, Julie a tma, Bylo nás pět, Kdo chytá v žitě, Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda a Lakomce.

Charles Baudelaire : KVĚTY ZLA

Volba téměř jasná, protože mě prokletí básníci naprosto uhranuli tím, jací byli a jak brali zbytek světa. Na sbírku Květy zla jsem četla samý pozitivní ohlasy ve stylu neuvěřitelný, král slov atd atd. Bohužel mně to nijak nezasáhlo. Musím teda uznat, že u dvou básní se mi fakt líbilo, jak pěkně umí rýmovat, ale vlastně jsem vůbec nepobrala o čem která báseň je a myslím, že znovu si to fakt nepřečtu.

HODNOCENÍ: 5/10




Dan Brown : ANDĚLÉ A DÉMONI

Musím hned na začátku říct, že Andělé a démoni patří mezi moje nejoblíbenější knihy všech dob. Dana Browna jsem doteď neznala. Nebo znala, ale šel kolem mě a já věděla jen jeho jméno a to bylo všechno. Ačkoliv nejsem věřící člověk a víra a náboženství jde mimo mě, tak mě jeho knihy baví, přestože se neustále točí kolem víry.
Andělé a démoni jsou prvním dílem ze série Robert Langdon. Robert Langdon je americký profesor a známý symbolog, kterému jednoho dne volá ředitel CERNu Maxmilian Kohler a hned na to mu posílá text illuminati a informuje ho o vraždě. Langdon odléta do Švýcarska, kde zjišťuje, že za vraždu Leonarda Vetry mohou právě ilumináti. Setkává se s jeho dcerou Vittorií, která jim prozrazuje tajemství o antihmotě kvůli které byl Vetra zavražděn. Robert a Vittorie odjíždí do Říma, kde se antihmota nachází. Během toho Hassassin unáší čtyři kardinály, kteří jsou největšími favority na nového papeže. Robert má necelý den na to, aby našel antihmotu a zneškodnil ji, zachránil kardinály a vrátil vše do normálu. Honička s časem začíná.
Neskutečně mě překvapil konec. Celou dobu jsem tipovala, kdo by mohl být zloduchem a ani jeden můj tip nebyl správný. Andělé a démoni se mi moc líbili a určitě si je přečtu znovu.

HODNOCENÍ : 10/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Bohužel jsem asi čekala moc. Film mě docela dost zklamal.





Dan Brown : ŠIFRA MISTRA LEONARDA / DA VINCIHO KÓD

Jelikož se mi Andělé a démoni tak líbili, tak jsem si vzala od Browna ještě jednu knihu (můžeme mít od jednoho autora max. 2 knihy) a jelikož jsem to chtěla udržet v nějakém pořadí, tak jsem sáhla po Šifra mistra Leonarda (nebo taky Da Vinciho kód), jelikož to je právě druhý díl z již zmiňovaný série Robert Langdon.
Opět se nám objevuje známý symbolog Robert Langdon, který se tentokrát nachází v Paříži, kde má nějaké přednášky a má se setkat s panem Sauniérem, který pracuje v Louvru. Objevuje se u něho policista, který ho odváží do Louvru, kde se setkává s Bezu Fache, kapitánem kriminální policie, který obviňuje Langdona z toho, že Sauniéra zavraždil. Ukazuje mu Sauniérovo tělo i s tajemnou zprávou, když na scénu vstupuje policistka a kryptoložka Sophie Neveuová, shodou okolností Sauniérova vnučka. Ta nenápadně Roberta varuje a pomáhá mu uniknout. Zahajují cestu za svatým grálem Převorství sionského a tato nejednoduchá cesta je poskládána z těžkých šifer a hádanek od Sauniéra.
Začátek mě bavil, pak se to začalo táhnout a ke konci jsem si tipla, kdo je zloduch a tipla jsem správně. Bylo to hezký, četlo se to fajn, ale nebavilo mě to tolik jako Andělé a démoni. Co se ale musí Brownovi nechat je to, jak geniálně má všechno promyšlený. A já se už moc těším, až si přečtu další knihy z jeho tvorby.

HODNOCENÍ : 8/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Žádná sláva, ale lepší než Andělé a démoni. Navíc finální scéna je naprosto dokonalá a úchvatná.



Karel Jaromír Erben : KYTICE

Moc pěkná sbírka. Dává to smysl a je to sice trochu morbidní, ale i tak se mi to moc líbilo.

HODNOCENÍ : 9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Na základce jsem viděla třeba zfilmovaného Vodníka.


Francis Scott Fitzgerald : VELKÝ GATSBY

Asi prvních 20 stránek mě hrozně nebavilo, ale pak jsem si začala všechno představovat a navíc jsem Gatsbyho viděla jako Leonarda DiCapria. Film jsem viděla totiž až po přečtení, ale měla jsem knihu s filmovou obálkou, takže jsem měla Leonarda pořád na očích.
Já osobně jsem se dlouho rozhodovala, jestli Velkýho Gatsbyho jo nebo ne. A sama za sebe můžu říct, že Gatsbyho si rozhodně do četby dejte. Je to skvělý!
Pravej americkej sen plnej večírků a dokonalýho Gatsbyho.

HODNOCENÍ: 9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ: Pořád plánuju, že se na film mrknu, ale pořád jsem se k tomu nedostala. Ale kvůli Leonardovi se na to moc ráda podívám... jen ještě nevím kdy.




Bohumil Hrabal : OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY

Tohle se mi vůbec ale vůbec nelíbilo. Přečetla jsem to sice za den, ale upřímně jsem vůbec nepochopila, o co v knize jde.

HODNOCENÍ : 3/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Neviděla jsem.


Michal Viewegh : ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU

Úžasná uvolněná letní kniha. Ideální k dovče nebo jen tak na zahradu. Popravdě řečeno s filmem to má společnýho asi tak 50%.
Spisovatel Max, politik Hynek, dvě mladé studentky Irma a Denisa, Jolana s rodiči a další sobě si navzájem neznámí lidé vyráží na zájezd do Itálie. Během dovolené zažívají hádky, milostné momenty a jiné zážitky. Pamela a Karel a Karel samozřejmě nesmí chybět.
Kniha mě bavila hlavně kvůli autorově stylu psaní, protože se hrozně dobře čte.

HODNOCENÍ : 9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Česká klasika, která neomrzí a pobaví.


Václav Hrabě : BLUES PRO BLÁZNIVOU HOLKU

Tohle bylo nádherný!! Variaci na renesanční téma aka Večernici známe všichni, ale celá takhle sbírka je něčím naprosto neskutečným!

HODNOCENÍ: 10/10


George Orwell : 1984

Zezačátku pruda a nuda. Od nějaký devadesátý stránky to začalo bejt zajímavý a já se do toho fakt zažrala! Ty části, kde je Winston vyslýchanej jsou fakt drsný. Je to až moc pravdivý a moc plný reality.

HODNOCENÍ: 9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Zatím jsem neviděla, ale vidět chci!


Jan Otčenášek : ROMEO, JULIE A TMA

Kniha na kterou jsem se opravdu těšila, jelikož miluju vše, co je spojený s protektorátem. Nic jsem od knihy neočekávala, jelikož mě anotace vůbec ale vůbec neoslovila. Nicméně zezačátku docela nuda, pak ještě větší, ale vlastně se to četlo dobře. 
Student Pavel úplnou náhodou potkává židovskou dívku Ester, když si jde večer zapálit cigaretu do parku. Po několika dnech si uvědomí, že se vlastně milují, plánují společnou budoucnost, zatímco za dveřmi řádí heydrichiáda, kterou Pavel před Ester tají.
Vůbec jsem z konce knihy nepochopila, kde se Rejsek dozvěděl, že je v domě schovaná Ester. Jestli někdo znáte odpověď, dejte mi vědět.

HODNOCENÍ : 7/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Film jsem neviděla a upřímně ho ani vidět nechci, protože kniha mi stačila, díky.


Karel Poláček : BYLO NÁS PĚT

Bylo nás pět je pro mě klasika. Už odmala miluju seriálové zpracování a pokaždý, když ho dávali v televizi, tak jsem se dívala. A občas mám takovou náladu, že si seriál pustím a pořád dokola ho sleduju. Takže je jasný, že jsem se na knihu těšila.
Byla jsem už téměř za polovinou knihy, když jsme začali Poláčka ve škole brát. A abych pravdu řekla, tak se mi pak četlo docela dost těžce a blbě, když jsem věděla, že Karel Poláček psal tento příběh, když čekal na transport do Terezína.
Petr Bajza, Antonín Bejval, Eda Kemlink, Čeněk Jirsák a Zilvar z chudobince. To je parta pěti kluků, které neustále provází nějaké průšvihy, který si ale zadělávají sami. Kniha je psaná na epizody, takže většinou na sebe nenavazuje konec a začátek další kapitoly.
S knihou se dostanete do dětství a užijete si to. Jediný, co mě nebavilo, byly epizody odehrávající se v Indii.
HODNOCENÍ :  9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Můj nejoblíbenější seriál. Co víc dodat.


Jean Arthur Rimbaud : ILUMINACE

J. A. Rimbaud je považován za nadanýho autora na svůj věk a za zázračný dítě. Ačkoliv mi dělalo problém pochopit o čem, kterej text je, tak musím souhlasit. Na to, že Iluminace je sbírka věcí, který napsal mezi 16.-19. lety, tak to bylo neskutečně vyspělý a nepřišlo mi to, jako něco, co by napsal mladej kluk. Bylo to sice pěkný, ale znovu si to taky nepřečtu.

HODNOCENÍ : 8/10



Jerome David Salinger : KDO CHYTÁ V ŽITĚ

Úplně první kniha, kterou jsem ze svýho seznamu přečetla. Nevím co, ale něco mě k ní táhlo a já věděla, že si ji musím nutně přečíst.
Holden Caulfield puberťák, který je neustále vyhozen ze škol se rozhodne utéct do New Yorku, kde zažívá všechna možná dobrodružství. Potkává ženy v baru, nachází se u učitele, který jej začne obtěžovat nebo navštíví svou milovanou sestru.
Příběh je popravdě řečeno takový nijaký, moc si z toho nepamatuju, ale i tak jsem si Holdena zamilovala. Ale proč, to vůbec netuším.
HODNOCENÍ : 10/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Dosud nebylo natočeno, ale chystá se životopisný film o J. D. Salingerovi pod názvem Rebel In The Rye.


William Shakespeare : ROMEO A JULIE

Sorry, ale já fakt nejsem fanoušek dramat. A Romča a Julča je podle mě hrozná ujeťárna. Ona je ještě dítě, zamilují se do sebe jen co se poprvý vidí a nevím, no. Zkrocení bylo lepší.

HODNOCENÍ: 3/10


William Shakespeare : ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY

Mně drama prostě nebaví, protože to neumím číst. Takže abych pravdu řekla, tak si z knížky nic nepamatuju, protože jsem četla a četla, abych to měla za sebou.

HODNOCENÍ: 5/10


Robert Louis Stevenson : PODIVNÝ PŘÍPAD DR. JEKYLLA A PANA HYDA

Na Podivuhodný případ jsem se moc těšila. Přece jen je rozpolcení osobnosti zajímavým tématem a Jekyll a Hyde je celosvětově známý. Bohužel mě to vůbec nebavilo a vlastně mě to i dost zklamalo.

HODNOCENÍ: 6/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ: Neviděla jsem a ani vidět raději nechci.


Petr Šabach : HOVNO HOŘÍ

První kraťoučká část Sázka mě bavila, ale jakmile přišla na řadu druhá část zvaná Bellevue, tak jsem knihu zavřela a několik tejdnů po ní nesáhla.
Knížku jsem nedočetla. Takže tohle je jediná knížka, kterou jsem nepřečetla.

HODNOCENÍ: nemůžu hodnotit

FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Kdo by nemiloval Pelíšky.


Michal Viewegh : ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU

Úžasná uvolněná letní kniha. Ideální k dovče nebo jen tak na zahradu. Popravdě řečeno s filmem to má společnýho asi tak 50%.
Spisovatel Max, politik Hynek, dvě mladé studentky Irma a Denisa, Jolana s rodiči a další sobě si navzájem neznámí lidé vyráží na zájezd do Itálie. Během dovolené zažívají hádky, milostné momenty a jiné zážitky. Pamela a Karel a Karel samozřejmě nesmí chybět.
Kniha mě bavila hlavně kvůli autorově stylu psaní, protože se hrozně dobře čte.

HODNOCENÍ : 9/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Česká klasika, která neomrzí a pobaví.


Michal Viewegh : ROMÁN PRO ŽENY

Viewegh prostě nezklame. Román pro ženy je přesně takovej, jakej má bejt. Bez tabu a humorný. Občas jsem rudla z toho, co všechno se tam probíralo a jindy vybuchovala upřímným smíchem. A ačkoliv jsou Účastníci mojí srdcovkou, tak Román je předčil!
Díky Michale, už se těším, až si přečtu něco dalšího!

HODNOCENÍ: 10/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Film neměl chybu. Neskutečně jsem se nasmála a při scéně, která nastala pár minut po začátku, kdy byla Stašová na letišti a mluvila anglicky, jsem se smála, až jsem plakala.


Moliere : LAKOMEC

Klasickej příběh o tom, jak někdo miluje peníze víc než cokoliv jinýho. Super na tom bylo to, že jsem tomu rozuměla a věděla jsem, o co jde. Líbilo se mi to.

HODNOCENÍ: 8/10
FILMOVÉ ZPRACOVÁNÍ : Viděla jsem kdysi na základce a bylo to fajn.

  • Share:

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Ja mela literaaturu nastesti rada uz na stredni a i kdyz mi ne vsechny knizky sedly ttak jsem cetla fakt rada i povinnou cetby obcas tam byly suuper kousky! :)

    OdpovědětVymazat