sobota 11. srpna 2018

Sardinie - evropský Tahiti a recyklace na prvním místě

Zrovna včera jsem se vrátila z dovolený na Sardinii a rozhodla se, že vám o všem napíšu, dokud to je "čerstvý" a já mám všechno pěkně v paměti. Minulý dvě léta jsme byli v Kalábrii a letos jsme se rozhodovali mezi Sardinií a Bali. Jenže na Bali už byli drahý letenky, a tak jsme se rozhodli pro Sardinii.

TRAJEKT

Jelikož jsme jeli autem, tak nás čekal trajekt na Sardinii. Jeli jsme společností Corsica Ferries, naloďovali jsme se v Livornu a připlouvali do Golfo Aranci.
Auto jsme zaparkovali k trajektu, kterej tam už čekal a v Livornu jsme strávili asi 2 hodiny chozením po centru, a pak si zašli na pití. Před osmou jsme vyrazili zpět a jen, co jsme přišli, tak se už za chvíli začalo naloďovat. Najížděli jsme mezi prvníma a jakmile jsme se dostali na loď, tak jsme se šli podívat do kajuty. Pak jsme celou dobu trávili na palubě a dali si melounovou tříšť. Měli jsme odplouvat kolem 22:00, ale odplouvali jsme asi o deset minut dřív. Pro mě osobně to byla hrůza, jelikož nemám lodě ani trajekty ráda a nedělá mi to dobře.
Pak jsme šli ale spát a v pět ráno vstávali, jelikož jsme v půl sedmý připlouvali do Golfo Aranci.
Zpátky jsme jeli opět přes noc, akorát jsme vyplouvali o hodinu později. Cesta tam byla celkem ok, ale při cestě zpátky hned jak jsme vypluli, tak jsme měli celou kajutu na křivo, jak byla loď nakloněná a asi tak hodinu před připlutím byly děsný vlny a všichni jsme šli jak opilci.

UBYTOVÁNÍ

Ubytko jsme hledali opět přes booking. Hledali jsme v určitých částech Sardinie, a pak vybírali to nejlepší, co bude splňovat naše podmínky - hodně pláží okolo, blízko centrum města a možnost dojít do obchodu po svých. Nakonec padlo rozhodnutí na Holiday Homes Stella Marina v městečku San Teodoro. Bydleli jsme v domě se 2 ložnicemi, 2 koupelnami a obývákem s kuchyní. Kromě toho jsme tam měli i terasu a zahradu. Hned naproti baráku jsme měli dva supermarkety a stačilo jen obejít jednu budovu a byli jsme na hlavní silnici v centru města.

SARDINIE A RECYKLACE

Co nás hodně překvapilo je to, jakej recyklační systém na Sardinii funguje. Slečna, která nás ubytovávala nám všechno popsala. Třídí se organickej odpad, nerecyklovatelnej odpad, papír, sklo a hliník, plast. Na všechno je jinej pytel i popelnice. U domu má každej malý plastový popelnice, který pak stačí odnýst před barák noc před dnem než se vyváží a mají postaráno.
Pokud si říkáte, že je tolik recyklace k ničemu, protože to nikdo neřeší, tak jste na omylu. Pokud to totiž není daný v pytli v jakým to má být nebo vidí, že je někdo hozený něco, co tam nepatří, tak vám odpad neodvezou do tý doby, dokud to neroztřídíte.

SAN TEODORO

San Teodoro je malý, ale zároveň i velký městečko. Na Sardinii nejsou taková "velkoměsta" jako na italský pevnině. Jsou to spíš vesničky, který ale nabízí hodně restaurací, obchodů či služeb. San Teodoro nemá vyloženě centrum města, jelikož je roztahaný do uliček. Každej večer od půl devátý zhruba do jedný do rána ožívá trhama, kterých jsou plný ulice a prodejci nabízí náramky, trička, šperky a další drobnosti.

Přímo před marketem, kterej byl naproti našemu ubytku je takovejhle přívěs ananas, kterej každý ráno přitáhli a večer se v něm dělali alko i nealko drinky.

Každej večer se tam něco děje. Různá street vystoupení, rádoby iluzionistka a tak. Nejlepší byli ale tihle kluci.

Co by to byla dovolená bez jídla. Do restaurací jsme každej večer nechodili, většinou jsme si obden či dva dny po sobě uvařili. Když jsme ale šli na jídlo, tak jsem si to většinou vyfotila.
Fotky odshora dolů: špagety Carbonara v restauraci La Mesenda, lasagne s bazalkovým pestem a Buffalo mozzarelou v La Mesenda, nejlepší dvojitej hovězí burger s hranolkama v Vianello's Sardinian Street Food, lososová pizza v La Taverna di Dante, vynikající croissanty a káva v kavárně naproti ubytování Bar Caffetteria Il Portico.

A aby toho jídla nebylo málo, tak hned vedle jsme měli vyhlášenou výrobnu i prodejnu zmrzliny, kde se vždycky stály neuvěřitelný fronty a nedá se čemu divit. Italská zmrzlina je luxusní, ale tahle byla ještě lepší. Úplně jsem se zamilovala do příchutě Nutella a Kinder vajíčko, který byly naprosto bezkonkurenční.

Nakonec taková věc, kterou jen tak někde nepotkáte. V San Teodoru mají obchod s trávou, kde si můžete koupit žvýkačky, kosmetiku a další věci. Kromě toho ji tam i pěstují.

PLÁŽE

Když jedete autem, tak máte tu výhodu, že můžete bez problémů projet všechny pláže, který si zamanete. My jich projeli dohromady asi 7 a druhej tejden dovolený se vraceli na ty nejlepší.

Pláž, kterou prostě musíte navštívit, pokud pojedete do blízkosti San Teodora, je Cala Brandinchi, který se přezdívá evropský Tahiti nebo malý Tahiti. Má úplně průzračnou vodu a mělko je snad 20-30 metrů od břehu.

Lu Impostu sousedí s Cala Brandinchi, takže jí je hodně podobná. Obě pláže mají společný parkoviště, takže je jen na vás, jestli se dáte doprava nebo doleva.

Další pláží je Isuledda.

Capo Coda Cavallo.

Porto Taverna.

Le Farfalle - Cala Suarracia je malinkatá pláž na kterou jsme dojeli úplnou náhodou.

Kromě toho jsme navštívili třeba pláž La Cinta, což je městská nekonečná pláž, kam vlastně chodí všichni nebo Cala D'Ambra. Na jedný pláži mě nějakou náhodou požahala (nejspíš) mrtvá medúza, která připlavala do mělčiny a já si z toho odvezla jizvu na koleni.

POČASÍ

Pokud pojedete na Sardinii, tak se připravte na minimálně 40 stupňů přes den, v noci minimálně 26 stupňů a vlhkost přes 80%. My měli všechny dny slunečný a bez deště, jen jeden den hřmělo a bylo zataženo a na moři bylo tornádo, který jsme ale naživo neviděli.

PORTO CERVO

Právě ten den, kdy bylo hnusně, tak jsme se rozhodli, že se pojedeme podívat do města boháčů Porto Cervo, kde je nedaleko i Costa Smeralda. Město je to krásný, upravený, čistý, všechno tam do sebe ladí a zapadá. V "centru" města je hrozně obchodů samých high end značek jako Louis Vuitton, Miu Miu, Versace, Prada nebo Gucci.

GOLFO ARANCI

Poslední den jsme strávili v přístavu Golfo Aranci, kde jsme si zašli na městskou pláž, která byla taky nádherná. Večer jsme pak strávili procházkou podél moře a v městě a zašli si na nejlepší pizzu za celou dovolenou do Sapore 53.

1. No vypadá to krásně, hned bych se tam vydala. :-) Moc hezky jsi to všechno shrnula, jen by mě zajímalo, na kolik tedy vyjde taková dovolená na Sardinii? Třeba jen cesta a ubytování... Abych měla na příští dovču představu. :-)

1. Ahoj, děkuju moc za pochvalu, vážím si toho :)
      Jinak cena dovolený je hodně individuální, nás je pět (3 dospělí a dvě děti - 12 a 8 let), takže nás to vyjde o dost víc než páry :) Za dům jsme na 14 dní dali cca 63 tisíc, trajekt tam i zpět stál dohromady cca 12 tisíc. U trajektu hodně záleží na době, kdy chceš jet, protože někdy jsou odjezdy klidně i o 100 euro levnější či příjezdy a naopak :) Stejně tak i záleží zda jedeš osobákem nebo větším autem jak my a zda chceš kabinu :) Cesta včetně poplatků, dálničních známek a tankování během cesty by se vešla do 10 tisíc :)

Karolína & Korea v Česku

2. Děkuju za odpověď, po rozpočítání na osobu to ani nevyjde tak moc draho, jak jsem si původně myslela. :-)

2. Dovolená vypadá krásně:) My jsme letos byli na Mauriciu a příští rok už vybíráme kam. S trajektem máš můj obdiv. Já bych do něj totiž nevlezla. Letadlo zvládám v pohodě, ale tohle bych nedala :D Jinak to jídlo vypadá nádherně. Teď před obědem mám docela hlad, takže bych si klidně dala ochutnávku od každého :D
    Inspiration by Linda

3. Moc hezký článek, takovýto cestovatelské inspirativní mám moc ráda :) Ta první pláž vypadá úplně skvěle s tou čistě průzračnou vodou! A taky miluju italskou zmrzku. Nejlepší příchuť jsem měla s příchutí vlašských ořechů a fíků. VYzkoušela jsem i kinder bueno a tak, ale nepřišlo mi to nějak extra výrazné :)

WantBeFitM

1. Mockrat dekuju za pochvalu :) Vsechny plaze byly fakt nadherny, protoze jsou cisty a more je vsude pruzracny, jen ma jinej odstin (modrej, bilej, zelenej...) :) Oriskovo-fikovou jsem mela taky, ale ta mi vubec nechutnala. Neco mi na ni nesedelo a mela jsem, co delat, abych ji snedla :D